Фото: У Харкові відкрили першу в світі установку нового покоління “Джерело нейтронів”

16103
Установку нового покоління “Джерело нейтронів, засноване на підкритичній збірці, керованій лінійним прискорювачем електронів”, презентували в суботу в Харкові.

Презентація відбулася в Національному науковому центрі “Харківський фізико-технічний інститут» (ННЦ “ХФТІ”) за участю до ста вчених Харківщини – ректорів вузів, директорів НДІ.

Про це повідомляє Національний промисловий портал, з посиланням на Укрінформ.

Мета презентації, ініційованої головою Ради Північно-Східного наукового центру НАН України академіком Володимиром Семиноженком, – розгляд перспектив використання цього унікального науково-технічного об’єкта – першої та єдиної в світі установки нового покоління, яка базується на авторських розробках харківських вчених і відкриває нові можливості для розвитку не тільки наукових досліджень, а й безпечної ядерної енергетики, радіаційної медицини, підготовки та реалізації нових освітніх програм. Весь комплекс будівельних робіт та монтаж обладнання виконані повністю, – зазначив генеральний директор ННЦ “УФТІ”, академік НАН України Микола Шульга.

За його словами, це стало можливим завдяки високому професіональному рівню вчених ХФТІ та американських партнерів – працівників Аргонської й Окріджської національних лабораторій США, а також – низки підприємств та організацій Харківщини.

• Шульга також додав , що на сьогодні об’єкт практично готовий для введення в експлуатацію.

Монтаж устаткування розпочато в 2013 році. Строки будівництва об’єкта, встановлені Меморандумом між Україною та США, були кілька разів перенесені з об’єктивних причин. Зараз ми очікуємо поновлення партнерства з американської сторони. До речі, американці провели внутрішній аудит використання коштів, виділених ними на будівництво об’єкта. Претензій немає, – додав Шульга.

Як говорить заступник генерального директора ННЦ “ХФТІ” академік НАН України Іван Карнаухов, за підсумками обговорення перспектив використання установки “Джерело нейтронів” прийнято звернення до Кабінету Міністрів України щодо розробки комплексної державної програми її використання за напрямами, пов’язаними, зокрема, з ядерної медициною.

Ми також звернулися до керівництва Харківської ОДА та Харківської облради з ініціативою виступити провайдерами широких можливостей використання установки на інвестиційних майданчиках всередині країни і за кордоном. Готова і конкретна пропозиція: організувати міжвідомчий Центр ядерної медицини на базі Харківського національного університету ім. Каразіна, серед десятків факультетів якого є і факультет електронної медицини.

ННЦ “ХФТІ” створений у 1928 році для розвитку актуальних наукових напрямків: ядерної фізики і фізики твердого тіла. У 1932 році тут вперше у світі здійснено розщеплення ядра літію. Школу теоретичної фізики очолив нобелівський лауреат Лев Ландау, який працював у ХФТІ в 1932 – 1937 роках. Після розпаду СРСР інститут активно залучився в процес становлення науково-технічного комплексу України, а також у формування наукових напрямків у галузі атомної промисловості, ядерної енергетики, прискорювальної техніки, нових джерел енергії.

Що стосується фінансування установки “Джерело нейтронів”, то США виділили на її будівництво понад 80 млн доларів як компенсацію за вивезення з України всіх запасів високозбагаченого урану.

Підписуйтесь на канал Національний Промисловий Портал в Telegram, також читайте нас у Facebook та Twitter, щоб першими дізнаватися про Українську промисловість.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
    Please enter your name here